هر دو فناوری Nvidia G-Sync و AMD FreeSync با تطبیق پویا نرخ تازهسازی مانیتور با نرخ فریم کارت گرافیک، مشکلات مانند پارگی تصویر را از بین میبرند. حتما شما هم هنگام خرید یک مانیتور گیمینگ، به فاکتورهایی مثل رفرش ریت آن توجه میکنید که تا حد امکان بالا باشد. هنگام خرید کارت گرافیک چطور؟ اینکه فریم ریت بالایی داشته باشد، برای بیشتر کاربران اولویت است. اما اینکه مانیتور و کارت گرافیک شما از کدام فناوریهای ارتقای کیفیت تصویر و همگامسازی کارت گرافیک و مانیتور پشتیبانی میکند، نباید از چشم شما دور بماند. در صورتی که مانیتور شما از فناوری FreeSync برای کارت گرافیکهای AMD و یا فناوری G-Sync برای کارت گرافیکهای Nvidia پشتیبانی کند، میتوانید کیفیت بصری متفاوتتری را دریافت کنید.
پارگی تصویر چیست و چه زمانی اتفاق میافتد؟
پدیده پارگی تصویر معمولا نتیجه این است که فریم ریت بازی (سرعت و میزانی که فریمها در هر ثانیه رندر میشوند) با نرخ تازهسازی مانیتور (فرکانسی که مانیتور را تصاویر را بهروز میکند) مطابقت ندارد. گاهی کارت گرافیک شما تصاویری بسیار با کیفیتی رندر میکند اما مشکل اینجاست که مانیتور نمیتواند از پس نمایش دادن این تصاویر با فریم ریت بالای GPU بربیاید. عدم هماهنگی بین فریم ریتی که تصاویر بر مبنای آن رندر میشوند و نرخ بهروزرسانی مانیتور، باعث پارگی تصویر یا screen tearing میشود.
در نتیجه همین ناهماهنگی، بخشهایی از تصویر قبلی و بعدی به شکل شکسته و با خطوطی ناهمانگ ظاهر میشوند. این مشکل بیشتر در سیستمهای قدیمی با درایورهای گرافیکی قدیمی دیده میشود. اما اگر لپتاپ یا کامپیوتر شما آنقدرها قدیمی نیست که به عهد نئاندرتالها ملحق شده باشد، ممکن است مشکل screen tearing به ناهماهنگیهای سختافزاری، بهروز نبودن درایورهای گرافیکی یا فعال نبودن فناوریهای G-Sync یا FreeSync باشد.
مانیتورهایی که از FreeSync و جی سینک پشتیبانی میکنند، رفرش ریت یا نرخ تازهسازی پویایی دارند. این فناوریها به آن مانیتور این امکان را میدهند تا حداقل و حداکثر نرخ بهروزرسانی خود را با فریمریت کارت گرافیک همگامسازی کنند. با توجه به شرایط و فریم ریت اختصاصی بازی، محدوده نرخ تازهسازی مانیتور هم تغییر میکند. مثلا، گاهی میتواند به اندازه حداکثر نرخ تازهسازی مانیتور افزایش یابد.

فناوری Adaptive Sync چیست؟
استاندارد VESA Adaptive Sync که با نام همگامسازی تطبیقی نیز معروف است، نرخ بهروزرسانی یا همان رفرش ریت مانیتور را با تعداد فریمهای کارت گرافیک تطبیق میدهد. اگر فریم ریت خروجی از یک مانیتور با نرخ تازهسازی آن یکسان نباشد، مشکلاتی مثل بریده بریده شدن تصویر (Screen Tearing) و یا لرزش تصویر ایجاد میشود. فریم ریت به این معنی است که کارت گرافیک شما در هر ثانیه، توانایی رندرینگ چند فریم را دارد. بدیهی است که هر چه فریم ریت بیشتر باشد، سرعت نمایش تصاویر هم بالا میرود. اما برای اجرای روان و سریع صحنههای مختلف بازی و یا به نمایش درآمدن صحیح فریمها یکی پس از دیگری، باید هماهنگی درستی بین نرخ تازهسازی مانیتور و فریم ریت پردازنده گرافیکی برقرار باشد. یک مانیتور بدون پشتیبانی از فناوری Adaptive Sync با رفرش ریت اصلی خود کار میکند.
مثلا اگر رفرش ریت یک مانیتور روی 60 هرتز تنظیم باشد، در هر شرایطی فقط و فقط 60 فریم را در هر ثانیه بهروز میکند. اگر این رفرش یا بهروزرسانی دقیقا بین دو فریم اتفاق بیفتد، همزمان بخشی از هر دو فریم را خواهید دید و این همان پارگی تصویر یا (Screen Tearing) است. مانیتوری که از فناوری Adaptive Sync پشتیبانی میکند، میتواند نرخ تازهسازی خود را در پاسخ به سرعت فریمهایی که کارت گرافیک شما رندر میکند، تغییر دهد. برای مثال، اگر پردازنده گرافیکی شما 43 فریم در ثانیه ارسال میکند، مانیتور شما هم دقیقا همان 43 فریم را نمایش میدهد. نه اینکه در هر شرایط، فقط روی یک فریم ثابت مثل 60 فریم در ثانیه خروجی دهد.
فناوری G-Sync چیست؟
پردازنده گرافیکی شما در هر ثانیه تعدادی فریم را رندر میکند. نتیحه رندرینگ این فریمها در کنار هم، حرکتی روان و سریع را به وجود میآورند. از طرفی دیگر، مانیتور شما هم در هر ثانیه تعداد دفعات معینی تصاویر را رفرش میکند تا تصویرر جدیدی نمایش دهد. بهطوری که تصویر قبلی را برای فریمهای جدیدی که GPU شما ارائه میکند پاک میکند و تصویر جدید را ارائه میکند.
برای اینکه همه این مراحل به نرمی و روانی انجام شوند، GPU فریمهای بعدی را در یک بافر ذخیره میکند. مشکل وقتی ایجاد میشود که بافر و رفرش ریت مانیتور از هماهنگی با هم خارج شوند. اینجاست که خط ناجوری بین دو فریم ظاهر میشود به گونهای که انگار دو فریم به هم بخیه شده باشند، همان Screen Tearing لعنتی! فناوری جی سینک مشکل پارگی تصویر را برطرف میکند و نرخ تازهسازی مانیتور شما را با فریمهایی که در هر ثانیه رندر توسط GPU میشوند، هماهنگ میکند.
G-Sync تضمین می کند که وقتی سرعت GPU با نرخ تازهسازی مانیتور هماهنگ نیست، کارت گرافیک فریم ریت خروجی خود را تنظیم میکند. به عنوان مثال، اگر یک کارت گرافیک 50 فریم در ثانیه (FPS) را رندر کند، صفحه نمایش نرخ تازهسازی خود را به 50 هرتز تغییر میدهد. اگر تعداد FPS به 40 عدد کاهش یابد، مانیتور نیز روی 40 هرتز تنظیم میشود.
فناوری FreeSync چیست؟
FreeSync فناوری است که در مانیتورها و لپتاپهای گیمینگ با هدف از بین بردن پارگی تصویر، لرزش و تأخیر ورودی در طول بازیها و ویدئوها توسعه یافت. بعد از اینکه Nvidia از فناوری G-Sync رونمایی کرد، AMD هم برای اینکه از دور رقابت جا نماند، در سال 2015 پشتیبانی خود از فناوری FreeSync را آغاز کرد. با فعال بودن FreeSync، مانیتور به صورت پویا، تصاویر را متناسب با فریم ریت هر بازی بهروز میکند. اگر صفحه نمایش 60 هرتزی باشد، تنها از 60 فریم در ثانیه را پشتیبانی میکند. اگر فریمهایی که توسط کارت گرافیک رندر میشوند، افت پیدا کنند، نرخ تازهسازی مانیتور نیز به همان مقدار کاهش مییابد.
از آنجایی که فناوری FreeSync ساخت کمپانی AMD است، برای استفاده از آن فقط کافیست صاحب یکی از کارتهای گرافیک AMD باشید. البته برخی از کارتهای گرافیک انویدیا نیز با فناوری FreeSync سازگارند. با AMD FreeSync، نرخ تازهسازی مانیتور برای مطابقت با فریم ریت هر بازی افزایش یا کاهش مییابد. بنابراین، مانیتور شما هرگز در وسط یک فریم بهروز نمیشود در نتیجه Screen Tearing نیز هرگز رخ نمیدهد.
فناوری FreeSync در مقابل G-Sync ؛ کدام بهتر است؟

هر دو فناوریهای G-Sync و FreeSync با هماهنگ کردن فریم ریت و ریفرش ریت، تاخیر و پارگی تصویر را به حداقل میرساند. فناوری G-Sync فقط برای مانیتوری کار میکند که به کارت گرافیک انویدیا متصل باشد. البته فناوری FreeSync هم توسط کارتهای گرافیک AMD پشتیبانی میشود با این تفاوت که بعضی کارتهای گرافیک انویدیا نیز سازگار است. فناوری FreeSync به واسطه پورت HDMI، DisplayPort و یا USB Type-C کار میکند. اما برای بهرهمندی از فناوری G-Sync تنها DisplayPort قابل استفاده است. تنها یکسری مانیتورهای خاص که به ماژول G-Sync مجهز هستند، امکان دسترسی به این فناوری را از طریق HDMI فراهم کردهاند. AMD و انویدیا هر نسخههای FreeSync و G-Sync پریمیوم را ارائه میدهند.
FreeSync اکنون در سه نسخه FreeSync، FreeSync Premium و FreeSync Premium Pro در دسترس است. FreeSync Premium و FreeSync Premium Pro هر دو از حداقل نرخ تازهسازی 120 هرتز در کنار جبران فریم ریت پایین پشتیبانی میکنند. تکنولوژی FreeSync از نرخ تازهسازی در محدوده 60 هرتز و یا بیشتر پشتیبانی میکند. G-Sync با دوبرابر کردن فریمهای زیر 30 هرتز برای تضمین همگامسازی تطبیقی در همه فریم ریتها، از HDR نیز میتوانند پشتیبانی کنند. این در حالیست که G-Sync Ultimate در واقع HDR واقعی را ارائه میدهد. مزیت دیگری که مانیتورهای G-SYNC دارند، Variable Overdrive است که تاری حرکت را کاهش میدهد. همچنین، برخی از مانیتوهای FreeSync که تعداد آنها کم نیست، از فناوری G-Sync هم پشتیبانی میکنند. مانیتورهای FreeSync نسبت به مانیتورهای جی سینک غالبا ارزانتر هستند.